SJUTTIOFEMTE INLÄGGET


Kära underbara Gräsö.
   Vaknar av att solen skiner mig i ögonen igenom gardinerna och jag drar mig kvar en stund, lägger kudden över huvudet och stannar där till att jag känner att jag vakren kan sova mer eller vill slösa mer solbränna. Jag sätter mig upp i min säng och knuffar lite på kusin i överslafen, tar på mig bikini, tar min handduk och går till Norrstugans kök för lite frukost. Där plockar jag åt mig vad som finns och de som jag får ta, går in till badrummet med den renliga mulltoan och borstar tänderna.
   Precis utanför huset har bergen inte hunnit bli varma än efter att husets vidskyddande bustage har skuggat, men trippar man ner på tå över stigen av barr och myror så når man de varma berget vid vattnet, bäckt, blandning av söt och salt. Jag vet precis vart jag ska sätta fötterna för att inte stampa på något ont.
   Jag lägger mig på berget och handduken bredvidvid, den behöver jag inte än. Bortfrån Öregrund går färgan över med turistande svenskar som kommer inför Roslagsloppen med snabba båtar, kändisrace, godisregn och mycket mera.
   Inefrån viken kommer våran granne med sin båt som gör stora vågor, jag och kusin tvingar oss i vattnet för att möta vattensammanpressningarna, nostalgi. Vi önskar att vi hade flytvästar på för att få njuta extra av vågornas åktur, istället simmar vi bort till stora grundet och aktar oss väl för de redan bortskrämda gäddorna runt bojen där vi förr fäste våran kära båt BåtenBåten. Jag funderar snabbt över att motionera med lite simmning mellan Bellakanan och lilla grundet men slår snart bort tanken för lite solning under sabbikfiske.
   Jag trippar över myrstigen samtidigt som jag kollar så att de inte är några snokar i de oklippta gräset, snappar åt mig en håv på de kalla berget och tippar ner igen. Sabbiken håller sig i lagunen idag och jag trampar i ner till vaderna, dem små satarna va snabba idag, eller är de jag som är långsam? Byter ställe till den ytters lilla sandstranden som som under sanden är fylld med blålera som vi målade båthusberget med när vi var små, fast vi inte fick.
   Ingen större fiskelycka här heller, jag plockar lite mask, hämtar ett spö och lägger de på metning. Jag och kusin pratar om allt vi har i tankarna och håller oss i solen fram till tretiden utan fiskelycka. Tar en dusch när vi kommer tillbaka, snyggar till oss och och tar Smörblomman över till andra sidan viken varifrån vi kan gå till färgan som tar oss in till en krogrunda i Öregrund.


Kommentarer
Postat av: Melina.

Ni satans rikemansbarn och era sommarställen vid Stockholm... Gah.! ;)

2009-07-31 @ 10:37:14
URL: http://melinamelina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback