ÅTTIOSJUNDE INLÄGGET

Skyddande värld.

Vissa människor lever i stor okunskap, förr trodde man att världen var platt och att atomen var den minsta möjliga odelbara byggsten som vårt allt består av. Idag vet vi bättre, i alla fall en stor del av jorldens befolkning. Idag är synen på livet splittrad (vilket den för visso vart under hela den tid vi vart kapabla att tänka på just livet och dess mening), en del tror att det finns ett mål med livet, en himmel. Andra tror att man föds om på nytt, att hederlighet leder till att födas in i lycka i nästa liv och en del tror att vi endast är en yttepytte liten del av evulutionens gång, en kropp som bär sitt DNA, för det vidare genom fortpantning och dör.
   Vad vi än tror på idag; Är det verkligen värt att försöka påverka en annan person att ändra sin uppfattning till den man själv har? Ja, har man den uppfattningen att det är värt de så blir det ju bäst för den personen, men inte i alla fall för den som försökts bli ändrad på.
   Ur min uppfattning så bör man inte försöka dra någon ur dens skyddande lyckobubbla, som den upplever som sin verklighet, om inte den skadar någon annan. Hedersmord till exempel, det anser jag är något som inte borde existera i någons bubbla och därför bör man faktiskt rycka in och säga nej, skaka om dess verklighet även om man inte behöver ta ifrån den dess tro. I min skyddande lyckobubbla så tycker jag att jag har rätt att ta mig den friheten att beröva något sånt från någon annan.
   Enligt mig så kan alla få tro vad de än vill så länge dem mår bra och så länge de inte får någon annan att må dåligt. Även om de kan störa mig att någon annan inte har samma uppfattning som jag så får jag faktiskt ta och svälja min stolthet, respektera att andra inte tycker som jag gör. Det som är bäst för mig är inte bäst för alla andra - ja Sara, fatta de nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback